Bassanko deň druhý

Juraj Koreň - 3.3.2015

Noc v stane ešte stále vo februári, s nedoliečenou chrípkou a vlhkým spacákom (irónia: zobral som si termofor, aby mi zima nebola a mohol som sa nahrievať a on koťuha,  praskol a namočil mi spacák, v noci tri stupne tak ma kus triaslo..)

Predpoveď gfska je pre Aviano (30km na V) slabý, vo výške S / SZ, dole bude dýchať z termiky, tj. južne. asi 20-30% nízkej a postupne okolo obeda narastanie strednej na cca 70%

Štart je pekne načasovaný, o 9:40 letim spolu s bratmi Kravecovcami, pred nami mastí Mišo, ktorému to vychádza úplne na parádičku, nikde sa nezdržuje. Všetci otáčajú anténky ja som si nadletel kúsoček na východ. Ako som už včera zistil, sú to ťažko naletené metre, nazad je to totiž jemne proti vetru, ktorý je tu často z JZ (zrejme ťahá do doliny hned vedľa). Medzičas mi všetci uvejú tak na kilometrík-dva

Nad Costalungou sa chlapci neznámi motajú nad JZ rebrom, moc im to tam nestúpa a tak si namierim na J svah (darmo je obed) aby som našou niečo mocnejšie a zároveň aby som dolinu preskočil viac predom. Pred sebou mám značkovačov, ktorý mi uľahčia dobehnutie "našej" skupinky. Ponad tento hrebienok je to veľmi pekné, samé malé mestečká v tých strminách

Prevejeme hrebeň ďalšieho masívu a poďho na preskok cez dolinu. Vzadu, vo vysokých horách sa skrz zvrstvenie mraky rozlievajú do predpovedaných stratocumulov (stredná) a výškovým vetrom sú tlačené ku nám, dopredu. Ináč presne ako v predpovedi pre Aviano...

Preskok na Cima Monte Sumano spestruje socha spasiteľa dávajúceho high five. (Vôbec sa nesnažím znevažovať, či urážať vieru, proste ma zaujal a chcel som mu dať placáka tiež)

Dačo natočíme, dačo nasvahujem a spolu s Marošom mastíme k ďalšiemu masívu, pekne zasneženému a teda vysokému. Skáčeme predom, celkom to drží a mne sa po ceste vybije staré vário Braniger, ročník ´98. Tak presedlávam na Skybeana, ale nemám na Xctracku nastavené aby mi ukazovalo opadanie, teda neviem moc optimalizovať kĺzavosť.  Kopčisko je nádherný, hore na planine sú vyšľapané chodníčky a na otočáku je stará pevnosť

Pritočíme s Marošom a vylietame na JZ za nejakým IP6, či čo to je, ale pri pohľade na rozlievajúce sa straty, nedoštelovaný speed a biednu predstavu návratu pod dekou, prípadne stop s pokročilým prechladnutím, som rád že sa Maroš otočí. Dáme to kúšťok na Z a ideme nazad, nevolím vhodnú trasu a Maroš mi ulieta (vário mi hučí klesák od 4ms)

Nazad k high-five soche zhnijem pekne hlboko. Snažím sa "zakrzončič" čo najviac (nastúpať čo najvyššie- díki Tomáši za fajnie slovo), lebo predo mnou jest toto a do Basska ďaleko

Preskok dozadu ma škaredo ponorí,  hoblujem to v 700m i dumám, že musím krenčič delikátne (jemne točiť) aby som sa vyzdvíhal....keď vidím to pred sebou, rozmýšľam "kemu ano, kemu ňe" či to mi doletíme. Našťastie je zrvstvenie instabilné ako prímerie vyplývajúce z Minských dohôd. Popod deku to šlape poriadne. A celkom vysoko, len treba nájsť mrak, zatienený dekou. Spoločnými silami asi desiatich lietačov postupujeme vpred. Netuším kto je kto, som trošku vzadšie a vyššie, neviem ich rozoznať a vysielačku mám na planom mieste

Pred Costalungou už viem, že to naozaj doletíme. Ja si odbočím do rovín skorej ako ostatný z našej bandy ktorých mám na dohľad, lebo vidím letieť Enzo. Naskočené mraky z miest tam v rovinách dávajú tušiť, že sa ešte prizdvihnem. Tam totiž slnko svietilo o dosť dlhšie a predsa, baráky sú riadne zdroje

V kľudných stupákoch okolo 2ms mám čas sa kochať továrničkami, letiskami i mestečkami. Komíny (stupáky) prelietam, bo už sa pýta na WC a cítim spasenie, keď vidím jakési CTRko predo mnou, dám si to kilometrík predeň, cca v 1000m sa otočím a nazad. Dáva to na kopečku s kostolom asi km od pristávačky. Niečo nakúpim, aby som zavrel pekné čísielko 111km čo mi svieti na telefóne. Chýba mi v SVK XC síce 50m, ale na sveťáku to svieti...pekný deň, pekne som prechladol, bo topánky nemám dobré a dobre som si tu polietal. Včera som tu síce asi tretí raz, ale prvý raz vyšlo počko a Mt. Grappa bola von z mračien

Dobré je tam chodiť deň po fronte, ak je vo výške slabší S, ak je to ináč, je to ťažšie uletieť 100km a viac. Preto na druhý deň, celý dolámaný a usoplený, vrúcne presviedčam Tomáša a Karčiho aby ma vzali do Blavky. Týmto sa chcem poďakovať osádkam s ktorými som šiel, i zato že ma vzali, i za to že sme hodili tie žabo-myšie vojny za hlavu, i že mi Tomáš doniesol kalap, ktorý som zabudol v motoríku